Konservative: En pakke cigaretter skal koste 60 kroner

Hvad skal en pakke cigaretter koste??


Det er uklart, om der er flertal for at hæve afgiften på cigaretter.

LA er klart imod.

SF, Enhedslisten, Alternativet og Det Radikale Venstre støtter en markant forhøjelse af afgifterne.

Socialdemokratiet og Venstre har ikke oplyst hvad de mener.

Dansk Folkeparti mener afgifterne hæves, det skal dog ske i samme tempo som lønudviklingen.


Ifølge Danmarks Statistik:

  • Staten får ca. 700 milliarder ind i skatter og afgifter.
  • Findes godt 900.000 rygere. 
  • Salget af cigaretter er ca. 6133 millioner stk. i 2017 
  • Staten tjener omkring 7,063 milliarder på afgifter på tobak.
  • Staten bruger omkring 15% af budgettet på sundhedsværnet. 

Men hvad bruges de forhøjet afgifter så til??

Jeg skal ikke kunne sige hvad de bruges til for jeg aner det ikke MEN:
Når man hele tiden høre om sundhedsvæsnet nedskæringer, og venstre hele tiden snakker om skattelettelser, så kan man jo tænke sit.

Jeg er helt med på det er usundt at ryge, både for en selv og for ens omgivelser. 
Og det er fornuftigt at få nedbragt antallet af rygere, men om det skal ske ved at forhøje afgifterne, det tror jeg ikke på.

Hvad bliver så det næste for jeg kan nemt nævne flere ting der er usunde.

jeg er selv ryger, men jeg har ikke noget imod at afgifterne sættes op, bare så afgifterne bliver brugt inden for sundhedsvæsnet og ikke til at lukke andre huller i finansloven.

Danmarks statistik.

1 kommentar:

  1. Vil du tage kredit for enkeltpersoner, enkle, hurtige, seriøse og tilpasset dine behov?
    Jeg kan være nogen, der kan hjælpe dig, hvis du ønsker at låne og især til refusion
    e-mail: graciacastrom@gmail.com eller graciacastrom@hotmail.com

    SvarSlet